Sok-sok nyugodt, gondtalan év után, amikor még nem volt semmi baja az első ablakokat működtető
kapcsolónak észrevettem, hogy nem mindig engedelmeskedett az ablak, a kapcsoló "utasításának".
Ez a jelenség egyre sűrűbbé vált az idő múlásával, aztán egyszer csak nem tudtam felfelé mozgatni az
ablakot, csak lefelé.
Mondom magamban, ennek már a fele sem tréfa és óvatosan nekiestem és szétszedtem a kapcsolót.
A következő látvány fogadott belül:
- A kapcsoló érintkezői be voltak kormolódva.
Elmondom, hogy az érintkezők mitől és miért lettek ilyenek, amilyenek és hogy egy alapos tisztítás után
hogyan lehet elejét venni, hogy legközelebb ismét ilyenek legyenek a kapcsoló érintkezői.
Azt tudnunk kell, de gondolom, ezt mindenki tudja, hogy a gépsárkány +12V egyenfeszültséggel
(egyenárammal) működik alapvetően.
Ebből a mondatból az egyenárammal való működés a legfontosabb.
Tehát, miért van, mitől ilyen kormosak az érintkezők, mitől égnek be?
Az érintkezőket nem a rajta átfolyó áram égeti be és nem is a nyomógomb zárásakor keletkezik a
szikraeső amitől évek múltán az érintkező olyan lesz, mint amit a képen látni, hanem ...
hanem az induktív terhelést (ablak motor) használó, egyenáramról működtetett áramkör megszakítása, a
kapcsológomb elengedésekor.
És akkor most következzen segítségül egy kis fizika:
Az induktív terhelések, fogyasztók, mint az egyenáramú ablak felhúzó motorok is, egyik sajátossága,
hogy ellenállnak a rajtuk keresztül folyó áram változásának. Amikor kikapcsolunk egy ilyen fogyasztót,
elengedjük a gombot a kikapcsolás előtti áramot igyekszik fenntartani, amit úgy igyekszik elérni, hogy a
kapcsoló érintkezőin ennek az áramnak fenntartásához szükséges feszültséget indukál. Az ehhez
szükséges energiát a benne, még a működéskor felépült mágneses mező lebontásából nyeri. A
mágneses mező mindenképpen "leépül", a kapcsoló már éppen nyíló érintkezőin tehát addig nő az
indukciós feszültség, ameddig annak hatására áram kezd folyni, ha másképp nem megy, akkor a
feszültséglökés eléri akár a több ezer voltot is, hogy ezzel áthúzzon a már nyitott nyomógomb érintkezői
között, vagyis ekkor keletkező szikra égeti be az érintkezőket. Így keletkezik a szikra a gépjármű
motorjában működő 4db gyújtógyertyánál is, csak ezeknek elektródái kifejezetten olyan fémből vannak
amik bírják is ezt a megterhelést, ami ugye a gyújtógyertyáknál kifejezetten hasznos, a kapcsoló viszont
beég tőle. A kapcsoló érintkezőin létrejövő felületi roncsolódás egy idő után ellenállás növekedést okoz és
a érintkező nem kapcsol rendesen, vagy már egyáltalán.
Mit tehetünk? ...
Magával a jelenséggel semmit az simán csak van és lesz ezután is.
Viszont azt el tudjuk érni, hogy ez a nem kicsi energia ne a kapcsoló érintkezőin távozzon.
Van egy "egyszerű" elektromikai alkatrész, amelynek a neve: KÉTIRÁNYÚ TRANZIENS
SZUPRESSZOR.
Ennek alkalmazásával megszüntethető a szikraeső és ezáltal az érintkezők beégése, tönkremenetele is.
Ebből a 1N4001 dióda méretű alkatrészből 2db kell az IGNIS-hez, mivel 2db motorunk van.
Ezek az alkatrészek a kétirányú tranziens szupresszorok: P6KE18CA
Ez az alkatrész úgy működik, hogy egy rá jellemző feszültség felett a két kivezetése között vezet, alatta
pedig az ellenállása végtelen, mintha ott sem lenne. Értékét úgy kell megválasztani, hogy nagyobb
legyen, mint ami az üzemi feszültség, én 18V-osat választottam (P6KE18CA), az árára nem emlékszem,
de jóval 100.- forint alatt van és a LOMEX-ben vettem (lomex.hu) anno. Az alkatrészt a motor
vezetékeire, kapcsaira raktam melynek színei : zöld és piros, A bekötés iránya mindegy, mert az
alkalmazott tranziens szupresszor kétirányú.
Tökéletesen működik és most már soha nem fog megismétlődni a beégése a kapcsolóknak ...